Timo de Graaff wint enerverende eerste Mazda-race
Als de openingswedstijd van de BetCity Mazda MX-5 Cup een voorbode is voor de rest van het seizoen, dan belooft het weer een extreem mooi jaar te worden. Zoals eigenlijk gebruikelijk in deze Cup was er van start tot finish een fel strijdende kopgroep waarbij de beslissingen pas in de laatste bochten vielen. Uiteindelijk klopte de vanaf plek negen gestarte Timo de Graaff op de finishlijn met 0,03 seconden Marcel Dekker en pakte Daan de Graaff op 0,2 seconden van zijn broer plek drie. Jordy van der Eijk, die een groot deel van de race de leiding had, moest door een uitstapje in de laatste ronde achter Leon van Verseveld genoegen nemen met de vijfde positie.
Na de kwalificatie van eerder op de middag is het voor de BetCity Mazda MX-5 Cup om 17.40 uur tijd geworden voor de eerste van drie races die tijdens de Hankook Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort op het programma staan. De startvolgorde voor race één is de omgekeerde top tien uit de kwalificatie. Daarmee op poleposition Filip Wojtowicz en daarnaast op rij één Wouter Jansen. Op rij twee Matej Sikhart en Jordy van der Eijk, gevolgd door Delano De Ketele, András Király, Marcel Dekker en Leon van Verseveld, en op rij vijf de twee snelste rijders uit de kwalificatie, de broers Timo en Daan de Graaff. Gaat het de twee in de kwalificatie zo goed samenwerkende broers lukken om snel naar voren te komen?
Bij de start is Wojtowics vanaf pole uitstekend weg en neem meteen de leiding, terwijl Jansen plek twee weet te behouden. Alle rijders komen probleemloos de eerste bochten door. Bij de eerste doorkomst is het meteen alweer een heel clubje dat naast elkaar de lijn passeert.
Van der Eijk heeft daarbij de leiding met Jansen op twee, Wojtowics op drie en direct daarachter Dekker, Sikhart en Kiraly.
Inmiddels is wel de start under investigation omdat enkele rijders wellicht een fractie te vroeg zijn gaan rollen. Tot serieuze straffen leidt dit echter niet.
Wel raakt De Ketele Sikhart, waarbij de laatste spint en meteen daarna moet opgeven in de pits. De Ketele wordt al snel daarna getrakteerd op twee plekken straf in de uitslag.
Aan kop gaat de strijd onverminderd door. Bij de derde doorkomst leidt Van der Eijk maar heeft hij nog altijd Dekker, Kiraly, een opgerukte Timo de Graaff, Jansen en Daan de Graaff binnen één seconde op zijn bumper. Hoewel de kopgroep meer naast dan achter elkaar rijdt, gaat alles keurig netjes en blijft het, zoals gebruikelijk bij de Mazda’s, spannend.
Ook na zes ronden gaat Van der Eijk nog aan de leiding, maar is alles behalve zeker van zijn zaak met Dekker op zijn achterbumper. Timo de Graaff is op drie verder opgerukt.
Kiraly lijkt op plek vier een gaatje te moeten toestaan en wordt gevolgd door Daan de Graaff, Van Verseveld en Jansen, die De Ketele is gepasseerd.
Het is weer een echte Mazda Cup-race met nauwelijks onderlinge verschillen in de kop van het veld. Op vier sluit namelijk ook Kiraly weer bij de strijdende top drie van Van der Eijk, Dekker en Timo de Graaff aan.
Op iets meer dan een seconde is Daan de Graaff ook nog kansrijk. Op de plekken zes tot en met acht is er ook volop strijd tussen Van Verseveld, Jansen en De Ketele.
Met nog twee ronden te gaan lijken Van der Eijk en Timo de Graaff, die Dekker is gepasseerd, zich iets los te maken. Dekker heeft het op drie aan de stok met Daan de Graaff, Van Verseveld en een iets teruggezakte Kiraly.
Ook in de laatste ronde blijft het spannend en zoals altijd is de finish weer verrassend. Timo de Graaff blijft een plotseling toch weer naar voren gekomen Dekker met 0,03 seconden voor en wint race één. Op slechts 0,2 seconden van zijn winnende broer pakt Daan de Graaff de laatste podiumpositie.
Op vier en op 0,6 seconden van de winnaar passeert Van Verseveld de finish terwijl de bij het ingaan van de laatste ronde nog leidende Van der Eijk genoegen moet nemen met plek vijf.
De eerdere leider blijkt namelijk in de laatste ronde even naast de baan te zijn gekomen. Kiraly sluit de eerste race af op plek zes, voor Jansen, Wojtowics, Lars van ’t Veer en de twee plaatsen teruggezette De Ketele.