Leerzaam debuut voor Bas Visser
Na de drie fraaie enerverende races tijdens de Hankook Voorjaarsraces op het circuit van Zandvoort blikken we terug met de 24 jarige debutant Bas Visser uit Amsterdam. De twee kemphanen van het vorige seizoen Sam Jongejan en Lorenzo van Riet zijn doorgegroeid naar een andere merken cup, maar een flink aantal rijders zijn gebleven en mogen zich voor dit seizoen wederom opmaken voor een flinke strijd vooraan. Ook prettig is dat er nieuwe interesse is voor deze competitieve klasse vanuit andere disciplines van de autosport. Wij spraken Bas Visser die op Zandvoort zijn debuut maakte, maar zichzelf niet echt meer een junior noemt.
“Ik wilde eigenlijk altijd al coureur worden. Op jonge leeftijd ben ik in aanraking gekomen met het racevirus. Als vriendjes wilden afspreken op zondagmiddag, dan zei ik nee. Ik moest Formule 1 kijken en dan vooral naar Fernando Alonso, dat was en is nog steeds mijn held. Als ik Formule 1 aanzet, dan ben ik voor Fernando, niet eens voor Max. En daar is het denk ik een beetje mee begonnen. Maar ja, ik ben gewoon naar school gegaan en heb gestudeerd. Maar toch kwam het omslagpunt. Ik zag via YouTube dat er een rijder vanuit het simracen overstapte naar het echte werk en zag hoe gemakkelijk het was om je racelicentie te halen. Ik heb in Assen bij Marth de Graaff en Joshua Waaijenberg van de Rensportschool, de race cursus gevolgd. En Joshua zei gelijk, je moet maar gewoon gaan racen denk ik, want dit gaat wel goed. Nou, dat hoef je geen twee keer te zeggen. Ik kocht een BMW Compact en dat ging gelijk fantastisch.
Een paar keer gewonnen, een paar keer op poleposition gestaan. En toen ben ik toch weer verder gaan kijken. Kan ik mezelf verder uitdagen en kijken waar het schip strandt. Dat is het eigenlijk nu een beetje. Je hebt meer ambities en je moet jezelf uitdagen en verbeteren. En wat er dan uitkomt, dat zien we vanzelf wel. Winnen is niet het doel, maar het zou wel een vervolg kunnen zijn. Je moet altijd vertrouwen en hoop houden”.
Hoe is het contact met Jochem van de Wiel en zijn JW Raceservice ontstaan. “Ik had interesse in de Europese Clio Cup, maar dat was qua planning en kosten wellicht wel wat te overdreven, maar ik zocht wel naar een harde leerschool. Met 50 van die Clio’s op de baan is het natuurlijk een enorme uitdaging na een jaar Compact Cup. En natuurlijk Lorenzo van Riet die daarin nu rijdt. Ik heb uiteindelijk toch voor de Mazda’s gekozen, eerst via Marcel Dekker, dat is wel de bekendste naam uit deze cup, maar die kreeg het niet voor elkaar en stuurde mij door naar Jochem, die nog een auto had staan. Het was eigenlijk daarna in een week gepiept”.
“De eerste keer testen op Assen vond ik het toch wel een spannend dingetje. Ik heb samen met de ervaren Niels Langeveld flink veel rondjes gereden en veel beelden bekeken. En toen zei hij, weet je wat, jij bent veel te lief en rijdt te netjes. Ik reed alsof ik nog in mijn een BMW Compact zat. Dus je moet meer de auto laten glijden en hem laten gaan, corrigeren en veel meer met de auto bezig zijn. Nou, toen is het lampje een beetje gaan branden. En daarna ging het tempo omhoog. Toen nog een keer op Zandvoort geoefend en nu ben ik hier voor de Voorjaarsraces”.
Na afloop van de kwalificatie en de drie wedstrijden spraken we verder met de rijder. “Het was een leerzaam weekend. Het begon al eigenlijk bij de kwalificatie waar ik er niet goed bij zat met een twaalfde tijd. Het slip streamen was nieuw voor mij. Je moet het vergelijken met een wielerpeloton, de voorste blijf je volgen om bij te blijven, maar het lukte mij zonder hulp niet om aan te haken. Dat ga ik beslist de volgende keer anders doen. Er werd zo hard gereden dat de tijden van vorig jaar constant werden aangescherpt”.
“De eerste wedstrijd zat ik tot halverwege goed in een groep. Eén van de auto’s ging voor mij kapot en moest door een oliespoor heen, waardoor ik het treintje en de aansluiting verloor en als elfde over de finish reed. In de tweede wedstrijd ging het aanvankelijk heel goed. Ik zat in een groep met Lars van ’t Veer, Maikel Schilders, Filip Wojtowicz en achter mij Matej Sikhart. Ik reed in de Tarzanbocht ongelukkig en een beetje stom tegen de Mazda van Wojtowicz aan en met lichte schade miste ik opnieuw de aansluiting en eindigde opnieuw als elfde. In de afsluitende derde race zat ik weer als laatste in een treintje en moest echt aanpoten om erbij te blijven. Ik liep een beetje achter de feiten aan en reed mijn eigen wedstrijd om voor de derde maal als elfde te worden geclassificeerd”.
“De volgende twee wedstrijden zijn op Francorchamps, waar ik nog niet eerder heb gereden. We gaan de maandag voor het raceweekend testen met mijn team en ik krijg ook een coach mee. Je krijgt op Spa, vanwege de lengte van de baan, maar een paar rondjes de tijd om een goede tijd neer te zetten. Ik ga gelijk vooraan de baan op om meteen een goede plek te vinden. Een top tien moet gewoon mogelijk zijn. Ik ga er weer van genieten”.
De volgende twee wedstrijden worden betwist op het uitdagende circuit van Spa-Francorchamps tijdens de Spa Euro Races op 1 en 2 juni. Na twee vrije trainingen en een kwalificatie volgen de races op zondag met om 09:45 uur de eerste wedstrijd van 35 minuten, gevolgd door de afsluitende wedstrijd rond 15:35 uur in de middag. Alle raceverslagen van de BetCity Mazda-MX-5 Cup worden dit seizoen uitzenden in het programma AUTOSPORT/NL, wat iedere zondagmiddag zijn vaste plek heeft bij RTL7.