Drie generaties autosport
Het komt steeds vaker voor dat vaders het racepookje doorgeven aan hun kinderen. Families die er alles aan doen om de volgende generatie rijders zo goed mogelijk te begeleiden en te helpen. Denk bijvoorbeeld op het hoogste niveau aan vader en zoon Jos en Max Verstappen. Maar het kan ook zomaar gebeuren dat het racevirus al veel eerder is uitgebarsten. De 16-jarige Maikel Schilders reed zijn eerste seizoen in de BetCity Mazda MX-5 Cup en werd geholpen door zijn vader Rudy, die driemaal de titel op zijn naam schreef in de DNRT Max-5 competitie en opa Hans Schilders, die vele prijzen won in de autocross. De hoogste tijd om eens te praten met deze drie generaties autosporters.
“Bij hem moet je zijn”, wijst Rudy Schilders naar zijn vader Hans. “Bij hem is het allemaal begonnen, hij is de schuldige.” Opa Hans begint met een grote glimlach aan zijn verhaal. “Het contact met de autocross kwam eigenlijk toevallig tot stand. Mijn vrouw werd door haar vriendin uitgenodigd om een keer te komen kijken bij een cross in de buurt. Ik ging met haar mee en kwam in contact met autocross vereniging RangPang, hier in de regio Utrecht. Ik was eigenlijk gelijk verkocht en heb met veel plezier ruim 17 jaar aan allerlei wedstrijden meegedaan en vele podiums behaald. Mijn zoon Rudy ging vanaf zijn vijfde jaar altijd mee. Voorzien van een koptelefoon tegen het geluid heeft hij 12 jaar meegekeken hoe ik het er allemaal vanaf bracht. Ik verruilde daarna de autocross voor oval speedway in Lelystad.”
Zoon Rudy mengt zich in het verhaal. “Je mocht in Lelystad pas rijden als je achttien was en in het bezit was van een rijbewijs. Ik reed daarvoor wel enkel de ererondjes, dat mocht dan wel, maar daarna begon de autosport voor mij echt. Wat is er nou mooier dan samen met je vader te racen. We hebben dit vier jaar volgehouden. Waar een ander begint met de karting, eindigde mijn vader zijn raceactiviteiten op de karts. We reden samen in de 390cc 4-takt klasse in Oldenzaal. Mijn vader in de zware klasse en ik in de lichte.”
“We zijn altijd al gecharmeerd geweest van het merk Mazda en ik zat samen met mijn vader in de technische commissie van de MX-5 Club. Tijdens de Nieuwjaarsraces van 2007 kwamen wij in contact met enkele Engelse Cup-rijders en de DNRT startte met de Nederlandse Max-5 wedstrijden. In dit racewereldje is het van het grootste belang om op het juiste moment de juiste mensen te ontmoeten. Ik kwam in contact met de eigenaar van IL Motorsport, een bedrijf dat handelde in Mazda onderdelen. Hij regelde voor mij een wagen en ik deed alle logistiek daaromheen. Het tweede seizoen werd ik al kampioen in deze snel groeiende klasse. Vanaf het prille begin van deze competitie nam ik mijn zoon Maikel als baby in een buggy al mee naar het circuit. Vijftien jaar later reed hij zijn eerste wedstrijd bij de DNRT. Ik heb hem nooit gepusht om coureur te worden. Als hij wilde voetballen dan mocht dat ook. Pas na een cursus bij Youri Verswijveren van NXT Racing viel het muntje en ging het raceviruslampje aan.”
Na zijn opa en vader zit de jongste telg uit de Schilders familie een beetje ongeduldig op zijn stoel te draaien, voordat hij zelf zijn verhaal kwijt kan. Na vier jaar karten in de 4-takt Parolin Rocky, ID Engines Junior en de ID schakelkarts, maakte de jonge rijder in 2022 zijn debuut in de autosport bij de DNRT Max-5 klasse. “En dat ging gelijk helemaal lekker. Ik werd zevende algemeen en rookie-kampioen. Mijn vader en ik kwamen in contact met Erik Groenendaal van Fontys Minor Motorsport. Deze hoofdopleider van leerlingen die zich gaan specialiseren als Race Engineer, had de volgende vraag: -Wordt het niet eens tijd om in de nieuwe Mazda MX-5 Cup te gaan deelnemen? -. En zo stond ik zonder enige training aan de start van de Voorjaarsraces van begin vorig seizoen. Voor het eerst op slicks in een nieuwe auto en dus stond ik achteraan in het veld. Daarna had ik snel de oplopende prestatielijn te pakken.
Het meest vergeleek ik hoe anderen rondgingen en welke lijnen ze daarvoor reden. De echte ommekeer kwam vreemd genoeg na mijn heftige crash tijdens de natte eerste Jack’s Racing Day race begin augustus. Na een touché ging ik er samen met Laurenz Rühl hard af, waarbij ik over de kop ging en weer op vier wielen in het gras tot stilstand kwam. Ik stapte gelukkig ongedeerd uit de auto, maar iedereen dacht dat ik de volgende dag niet meer aan de start zou staan. Anderhalf uur na mijn crash zei ik tegen mijn opa dat als hij een andere auto zou kunnen regelen, ik weer aan de start zou staan. Mijn opa stapte in de trailer en bracht in de avonduren een andere Mazda naar Assen die hij bij de vader van medecoureur Leon van Verseveld had opgehaald. Ik voelde me als herboren tijdens de droge tweede wedstrijd op Assen. Vanaf een 18de startplaats schoof ik uiteindelijk door naar een zesde plek. In het verdere verloop van het seizoen kreeg ik steeds meer vertrouwen in mijn auto. Ik hoop komend seizoen weer mee te doen voor de topposities.”
De populaire BetCity Mazda MX-5 Cup telt in 2024 meer races en opent op 13 en 14 april tijdens de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort zijn seizoen. Er staan zes evenementen op de kalender. Tijdens vier van de zes evenementen, de Voorjaarsraces, Zolder, de BetCity Trophy en de Finaleraces, worden er echter niet twee maar drie races over 12 ronden verreden. Ook dit seizoen wordt er weer een volledige reeks raceverslagen uitgezonden in het programma AUTOSPORT/NL, wat inmiddels iedere zondagmiddag vanaf april tot aan eind november 2024 zijn vaste plek heeft bij RTL7.