Joep Breedveld, een sprong in het diepe in de Mazda MX-5 Cup
Het debuut van Joep Breedveld in de BetCity Mazda MX-5 Cup tijdens de BetCity Trophy of the Dunes was een echte sprong in het diepe. Een week voor de wedstrijd wist de 16-jarige karter nog van niets, om op donderdag zonder enige voorbereiding in de Mazda MX-5 van MV Motorsport plaats te nemen. “Ik heb in die vier dagen zo ongeveer alles meegemaakt wat je normaal in een heel seizoen beleeft. Maar wat was het leuk en minstens zo belangrijk, ontzettend leerzaam”, blikt de nog altijd enthousiaste Breedveld op zijn eerste autorensport-avontuur terug.
Joep Breedveld raakte al op jeugdige leeftijd via zijn vader met het autosportvirus besmet. De nu 16-jarige inwoner van Berkel en Rodenrijs maakte eind 2015 kennis met de karting op de indoorkartbaan in Zoetermeer. Na het volgen van kartlessen en met de licentie op zak kwamen al snel de buitenbanen in beeld. Daarbij doorliep Breedveld in sneltreinvaart de diverse kartklassen. Het jonge karttalent kwam niet alleen in actie in Nederland, maar streed ook mee in internationale competities en vertegenwoordigde ons land diverse keren bij de Rotax Max Grand Finals. Afgelopen seizoen behaalde Breedveld onder andere de tweede positie in het Chrono Nederlands Kampioenschap 2-Takt Rotax Max Senior. Dit jaar is Breedveld gepromoveerd naar het hoogste niveau in de karting, de KZ2-schakelklasse en strijdt daar in het NK ook weer in de voorste gelederen mee. Zijn snelle progressie, ambitie, instelling en toekomstplannen zorgden ervoor dat Breedveld eerder dit jaar werd opgenomen in de KNAF Talent Junior Academy, waar jonge talenten een opleidings- en coachingstraject doorlopen.
De leerling van klas 6 van het VWO Atheneum maakte er al snel geen geheim van dat hij de overstap naar de autorensport wilde maken. Dat zou in principe volgend jaar gaan gebeuren. Om zich alvast te oriënteren en wegwijs te worden in de complexe wereld van de autorensport werd voor dit seizoen al naar een eerste instap gekeken. “We zochten naar een klasse met een vol veld en een hoog niveau, daarin leer je het snelste en het meeste”, aldus Breedveld. Dat Joep en zijn vader Ed hun oog lieten vallen op de Mazda MX-5 Cup, wekt dan geen verbazing meer. Concreet was er echter nog niets, tot een week voor de BetCity Trophy of the Dunes de knoop werd doorgehakt.
“De laatste keer dat ik in een auto had gereden, was drie jaar geleden, toen ik mijn racelicentie haalde. En dat was op Meppen. Op Zandvoort had ik wel een keer een trackday meegereden met mijn vader, maar het echt alleen rijden en racen met een auto, laat staan een Mazda raceauto, was weer nieuw, ik had nog nooit in een autorace meegereden en dan ook nog op een min of meer onbekend circuit. Het was echt een sprong in het diepe aangezien er ook geen tijd meer was om me voor te bereiden. Zelfs voor een SIM-sessie was het al te laat. Als ik één ding geleerd heb, is het dat ik een volgende keer eerst wil testen en dan goed voorbereid begin”, kan Breedveld er achteraf om lachen.
De tiener vervolgt: “Op donderdag moest ik eerst wennen aan het schakelen en de auto, en reed ik op semi-slicks. Op vrijdag kon ik wat meer op het rijden van lijnen gaan letten en stond ik voor het eerst op gebruikte slicks, iets waar ik natuurlijk ook nog nooit mee gereden had. Ik verbeterde mijn tijden echter in iedere sessie aanzienlijk en bleef doorpushen om de tijden steeds verder te verbeteren. Helaas resulteerde dat in een heftige crash. De laatste sessie op vrijdag stapte ik toch weer in en reed ik in een reserve Mazda met nieuwe banden de sessie uit. In de kwalificatie reed ik met nieuwe slicks. Het was lastig om die op de juiste piek te benutten, dat viel iets tegen.”
De eerste wedstrijd werd meteen weer een vuurdoop voor de debutant. “Ja, met slicks op een vochtige baan. Daarbij werkte de ABS ook nog eens niet lekker, dus dat was zeker niet makkelijk. In het begin was ik, achteraf gezien, iets te voorzichtig, maar passeerde toch als 14de de finish. De tweede race was best oké. Zeker in het tweede deel van de wedstrijd zat ik in een goede flow en begon ik me al aardig één te voelen met de auto. Het gat naar de snelle ervaren toprijders was nog maar 1,2 seconden, dus dat was niet slecht.”
Hoewel het in principe een eenmalig optreden was, kijkt Breedveld, vooruitlopend op waar de keuze voor volgend jaar op gaat vallen, of er wellicht nog een tweede wedstrijd in zit. Maar eerst gaat de focus weer terug op de karting. “Er zijn nog twee wedstrijden voor het Nederlands Kampioenschap KZ, Berghem en Genk, en daarna wacht een groot avontuur in Las Vegas. Daar ga ik meedoen aan de Skusa Super Nationals, een officieus wereldkampioenschap voor de KZ-klasse, waar alle wereldtoppers, inclusief diverse wereldkampioenen aan meedoen. Dat wordt echt heel competitief.”
“Tot slot wil ik mijn vader bedanken, die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt, het hele team van MV Motorsport en in het bijzonder Frans Vörös, die me als rijderscoach het hele weekend heeft bijgestaan en van allerlei tips en adviezen heeft voorzien”, aldus Breedveld tot besluit.