Hebben Daan en Timo de Graaff de snelheid van hun vader geërfd?
Bij de raceklassen van V-Max Racing is een duidelijke tendens te bespeuren. Jonge rijders die in de voetsporen treden van hun ouders en gaan racen. De meeste doen dat in de Supercar Challenge, waar door de races van een uur met rijderswissel vaak vader en zoon samen een equipe vormen. Maar ook in de andere V-Max klassen is het duidelijk. Zo ook in de Mazda MX-5 Cup, waar Tom en Mik Kuiper een vader-zoon equipe vormen die in een raceweekend elk een race rijden. Tijdens de Voorjaarsraces debuteerden Daan en Timo de Graaff, de zonen van meervoudig kampioen Robert de Graaff elk in een eigen Mazda MX-5. Hebben zij zijn snelheid geërfd?
Van jongs af aan zijn de verschillende circuits voor Daan (23) en Timo (19) de Graaff bekend terrein. Het is de plek waar zij als kind speelden en leverde hen dierbare herinneringen.
Experimenteren
“Met onze vader mee tijdens de raceweekenden was altijd een feest, ”vertelt Daan. “Het was spannend omdat hij altijd erg competitief was in de races, maar voor ons was het toch vooral leuk om onze eigen gang te kunnen gaan. Overal rondkijken, het was voor ons één grote speeltuin. Toen we wat ouder werden konden we met een brommertje experimenteren en dat was helemaal spannend.
Mijn vader kocht een oud kartje en dat vonden we natuurlijk geweldig. Daarin reden we onze eerste meters op vier wielen en legden we de basis voor onze voorkeur voor achterwielaandrijving.”
Timo heeft eveneens goede herinneringen aan die tijden. “Zodra dat kon ben ik, net als Daan dat al deed, gaan karten. Daar heb ik enorm van genoten. Eerst in 4-takt karts en later in 2-takt. Ook dat waren geweldige weekenden en die hebben ons gevormd.”
Puur plezier
Ondanks dat beide broers actief waren in karting hebben ze nooit aan kampioenschappen meegedaan. Alles ging puur om het plezier en het was ook nooit de bedoeling dat zij naar de autosport zouden overstappen. Timo mocht als verjaardagscadeau zijn racelicentie halen en ook Daan volgde de cursus met succes. “Dat was niet met de intentie om te gaan racen, maar meer als onderdeel van hun opvoeding,” legt Robert uit.
Robert
Zelf nam Robert de Graaff eind 2014 afscheid van de autosport, na een zeer succesvolle racecarrière die hij begon in 1996. Hij werd in die periode zes maal kampioen in zijn klasse en vijf maal tweede. “Mijn mooiste herinneringen heb ik aan de karttijd en de tijd met de ETEC-Viper. In die jaren reed ik samen met Philippe Ribbens,Dat was een fantastische tijd met mooie gevechten op de baan tegen Cor Euser, Martin Short, Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek.”
Eerste jaar
Daan en Timo hadden echter de smaak zozeer te pakken dat zij hun vader zo ver kregen op zoek te gaan naar een laagdrempelige raceklasse om toch aan de autosport te kunnen proeven. Dat werd de DNRT Peugeot 206 GTI Cup, waar Daan en Timo vorig jaar aan hebben meegedaan. Een geweldige ervaring en het ging na een voorzichtige start steeds beter. Zelfs zodanig goed dat Timo Overall én Rookie kampioen werd en Daan derde Overall en tweede bij de Rookies.
Volgende stap
Tijd dus voor een volgende stap voor de jonge broers en al snel viel hun oog op, uiteraard, een V-Max raceklasse, de Mazda MX-5 Cup. “We zagen dat het elke race ontzettend spannend was met vrijwel elke ronde een nieuwe koploper. Dat is natuurlijk hoe je wil racen en daar wilden we graag aan meedoen,” is Daan enthousiast.
Honderd bedrijven
Om te kunnen racen is natuurlijk een behoorlijk budget nodig. “Ik wil mijn kinderen zo goed mogelijk opvoeden en daar hoort ook bij dat ze goed met geld om kunnen gaan, “zegt Robert met een glimlach. “Ik heb hen uitgelegd hoe zij sponsors zouden kunnen vinden en die taak hebben zij serieus op zich genomen. Ze hebben in zeven maanden tijd ruim honderd bedrijven benaderd met een goed sponsorplan. Wel met succes maar steeds niet de broodnodige hoofdsponsor, ondanks veel mailen en nabellen. Toch werd er niet opgegeven en bleven de broers zoeken naar mogelijke partners.. Uiteindelijk kwamen de gesprekken op gang met Betcity. Zij zagen wel mogelijkheden en kansen in de ambitieuze broers. Betcity wilde zelfs hoofdsponsor worden wat nu resulteert in twee mooi blauwe Betcity Mazda’s waarmee Daan en Timo hun droom realiteit zien worden.”
Tachyon
De broers maakten duidelijke afspraken en zowaar, bij de VRM Voorjaarsraces stonden er twee prachtige blauwe Team Betcity by Tachyon Mazda’s op de startgrid. “We hebben gekozen voor Tachyon omdat zij een goede reputatie hebben en ook veel ervaring met de Mazda MX-5, legt Robert uit. “Tachyon teammanager Arjan Heeck is al sinds de opstart van de cup in 2019 bij de klasse betrokken en gaat Daan en Timo begeleiden.”
Timo
Bij de VRM Voorjaarsraces scoorde Timo, tweedejaars student autotechniek in Gouda, met een zevende en dertiende plaats boven verwachting. “Alles is nieuw en ik moet nog veel leren, maar ben wel tevreden met deze resultaten. Ook vorig jaar begonnen we voorzichtig, maar wisten we ons uiteindelijk toch in de titelstrijd te mengen en met succes! Hopelijk gaat dat dit jaar net zo goed.
Daan
Derdejaars student Psychologie op de Eramsus Universiteit Daan werd tiende in de eerste race en zestiende in de tweede. “Timo was vorig jaar ook net iets sneller dan ik, maar hij heeft na één evenement nog niet gewonnen hoor. Let maar op, in deze auto gaat het goedkomen!”