Special

Team Bratwurst komt niet om te barbecueën

09:13 28-07-2021

De Mazda MX-5 Cup rijdt alleen sprintraces en dus zijn er geen rijderswissels. Toch is er dit seizoen één team dat bestaat uit twee rijders. Een equipe met de tot de verbeelding sprekende naam Team Bratwurst. Wie zitten er achter deze ‘vette’ naam en wat kunnen we van hen verwachten?



Uitgesteld debuut
Vader Tom en zoon Mik Kuiper hebben tijdens de Zolder Supercar Madness hun eerste wedstrijdmeters gemaakt in de Mazda MX-5 Cup. Aanvankelijk stond hun debuut gepland voor de Spa Euroraces, maar omdat die races zoals bekend in het water vielen moesten de BBQ-specialisten wachten tot het event op Zolder. Hoe hun bijzondere naam tot stand is gekomen is uiteraard de eerste vraag.

Gouden grap
Tom vertelt glimlachend: “We reden een tijdje geleden op de Nordschleife een race in de Alfa Romeo Challenge, een historische raceklasse. Helaas ging onze Alfa kapot, maar we mochten gelukkig met onze goudkleurige Warsteiner BMW E21 uit 1979 meedoen. We waren daar natuurlijk hartstikke blij mee en toen we aan het barbecueën waren hebben we voor de grap een bratwurst op de motorkap gezet en zo de race gereden. Zo werden we team bratwurst en nu we in de Mazda MX-5 gaan rijden hebben we die naam maar aangehouden. Valt wel op toch?”

Logische keuze
Door de jaren heen heeft Tom flink wat ervaring opgedaan in diverse historische raceklassen en kwam daarbij in aanraking met Tachyon Motorsport. Dat bleek daarom ook een logische keuze voor de Mazda MX-5 Cup. Via Dirk Warmerdam heeft Tachyon immers veel ervaring opgebouwd met de nieuwe Mazda MX-5 en nu Warmerdam is overgestapt naar de VRM BMW M2 Cup is de Mazda van Team Bratwurst een mooi nieuw project voor de specialisten uit Soest.

Mooie verrassing
De 21-jarige student Mik Kuiper kan nog niet bogen op veel race-ervaring, maar bleek in de kwalificatie op Zolder al direct een snelle rijder. “Ik heb eigenlijk voornamelijk track-days gereden. Net voor de Spa Euroraces heb ik zelfs pas mijn EU-licentie gehaald, daarvoor had ik alleen een club-licentie. Tijdens de kwalificatie reed ik de zesde tijd, dus dat was voor mijn vader en mijzelf wel een mooie verrassing.”

Top 10
Als team met twee rijders weten Tom en Mik dat strijden om de titel niet mogelijk is. “Ons doel is meestrijden in de top 10, daarmee zijn we tevreden. We rijden namelijk ook niet alle evenementen in de Mazda MX-5 Cup, omdat we ook historisch en endurance races rijden. Maar als we er zijn gaan we er wel echt voor.”  Tom en Mik bekijken in de vrije trainingen wie de snelste is en die rijdt dan ook de kwalificatie. Dan elk een race en dat is voor hen precies wat ze willen op dit moment.

Doel behaald
Zowel Mik als Tom wisten in de races hun doelstelling te bereiken. In de eerste race nam Mik achter het stuur van de zwart-gouden Mazda MX-5 plaats. Hij startte als vijfde, merkte al snel hoe competitief deze klasse is en vocht spannende gevechten uit. Na 17 ronden over circuit Zolder kwam hij als negende over de finish, een knappe prestatie voor een debutant. In de tweede race startte Tom als zesde, om als zevende en daarmee tweede in de Gold Cup, voor rijders boven de 40, te eindigen. 

Zakelijk interessant
“We vinden het gezellig om op de paddock met andere rijders in gesprek te komen. Zoals onze teamnaam eigenlijk wel aangeeft doen we het puur voor plezier. Maar inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat het, geheel tegen mijn verwachting in, ook zakelijk best interessant is. Ik ben met mijn bedrijf PZD Vastgoed projectontwikkelaar in de regio Arnhem en ben met een racende aannemer in contact gekomen. We hebben die goede klik als coureur en weten ook dat we zakelijk open en eerlijk met elkaar om moeten gaan, omdat we elkaar hier altijd tegen komen. Dat is dus een mooie bijkomstigheid”, legt Tom uit.

Heel relaxed
Wat Tom en Mik direct opviel is de goede sfeer die V-Max tijdens een evenement weet te creëren. “Dick zorgt ervoor dat alles heel soepel verloopt. Je ziet dat iedereen het naar hun zin heeft. Op de baan zijn we allemaal concurrenten en kan en moet het er hard aan toe gaan, maar op de paddock is alles heel relaxed. Dat vinden wij een groot compliment waard!”, besluit Tom hun verhaal.