Arjan Evers heeft benzine in zijn bloed
Tijdens de drukbezochte Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen maakte de 53 jaar jonge Arjan Evers uit Zoetermeer zijn debuut in de BetCity Mazda MX-5 Cup. Onder het motto ‘beter laat dan nooit’, ging de vader van twee dochters en opa van een 22 maanden jonge kleindochter, eindelijk van start in deze competitieve merkencup.
“Ik heb benzine in mijn bloed”, vertelt “oparaceauto””, zoals hij door zijn kleindochter wordt genoemd, vlak na de twee vrije trainingen. “Van brommers, waterscooters tot auto’s, ik heb van alles al gereden. Met Richard, de vader van Mazda-coureur Sam Jongejan, ben ik al sinds mijn jeugd bevriend. Wij sleutelden samen aan brommers en hebben de grootste lol. Het was dan ook niet gek dat Richard mij begin vorig jaar vroeg om zijn zoon Sam bij aanvang van zijn eerste volledige Mazda-jaar te gaan sponsoren. Ik heb altijd hard gewerkt om mijn bedrijf Astralift op te bouwen en had in het verleden nooit de tijd, maar ook niet de financiële middelen, om zelf autosport te bedrijven. Maar toch bleef de autosport mij altijd aantrekken. Zo sponsorde ik met mijn bedrijf Robert de Graaff en Philippe Ribbens, die ruim tien jaar geleden meededen in de Supercar Challenge met hun indrukwekkende Viper. En sinds begin vorig jaar ondersteun ik Sam Jongejan, en kreeg ik toch weer de kriebels om ook zelf eens te gaan racen.”
Zelf racen
“In december van het vorige jaar heb ik samen met Richard mijn racelicentie bij de RSZ gehaald. Ik schafte de Mazda MX-5 aan waar Eddy van Dam nog in had gereden. Samen met Richard, Sam en Tim Martens hebben we twee endurance wedstrijden van de DNRT hiermee gereden. En dat ging buitengewoon prima en we werden tweede in de Supersport klasse. V-Max-organisator Dick van Elk belde mij met de vraag of ik het een keer leuk zou vinden om mee te rijden in de cup en als me dat wat leek om dat dan bij de Jack’s Racing Day te doen. Ik pakte de uitdaging aan. Met gezonde spanning, maar geen stress, begon ik aan het weekend. Mijn vrouw, die af en toe komt kijken, vond het ook allemaal prima, zolang ik maar voorzichtig deed. Op zich gingen de twee vrije trainingen goed, maar ik geef toe dat ik nog zoekende was en dat het allemaal een stuk harder kon. Ik heb mijn data doorgenomen met Christiaan Frankenhout, die mij erop wees dat ik in een bepaalde bocht beter in de derde versnelling kon rijden dan de vierde. Ook eerder aanremmen voor een bocht, om daarna eerder op het gas te gaan, was één van zijn andere tips.”
“Tijdens de kwalificatie ging het al een stuk beter en kwam ik onder de twee minuten terecht. Maar de eerste wedstrijd op zaterdag was heel moeilijk onder de enorm natte omstandigheden. Ik startte als 17de maar had helemaal geen zicht en vooral na de start richting de eerste Haarbocht was het onmogelijk door de spray om wat te zien.
Ik koos voor voorzichtigheid en liet een aantal keren mijn gas los. Wat heeft het voor zin om je auto ernstig te beschadigen. Het was allemaal een beetje tricky en eng, zeker voor een debutant in zijn eerste cup-race.”
“Voor de laatste wedstrijd wilde ik gewoon bij mijn voorgangers aanhaken en dat ging gelijk na de start goed. Ik schrok van een onverwachte actie van een auto voor mij en ging in de eerste Haarbocht dwars. Ik kon eigenlijk weer gelijk doorgaan, maar had de aansluiting verloren. Er kwam een safety car periode nadat Dominique Kraan vloeistof verloor. Ik kon toen weer lekker aanhaken, totdat ik in de Ruskenhoek te wijd ging, niet ideaal over de curbes reed en met de nodige overstuur de volgende bocht te kort nam, waarbij ik door de terugslag met een flinke snelheid door het grind en gras in de rondte ging. Ik kon weer in de juiste richting mijn weg vervolgen, maar door de vele rotzooi op mijn banden trilde de Mazda als een gek. Er viel gewoon niet meer mee te rijden en na zeven ronden heb ik de pits opgezocht.”
“Ik heb nog samen met Richard de mooie finish van zijn zoon Sam gezien. Zijn tweede overwinning zorgde voor flinke emoties. De Mazda Cup vind ik vreselijk leuk, maar jammer genoeg moet ik wegens andere verplichtingen de volgende twee races missen. Ik hoop er bij de Finaleraces op Assen weer bij te zijn om dan volgend jaar wellicht een heel seizoen actief te zijn”.